Ödesbestämt?

På förmiddagen besökte jag i vanlig ordning min gamla mor, snart 97 år på hennes äldreboende. Hon sov när jag kom, men då hon fått en kopp kaffe kvicknade hon till. Hon hade teven på, så vi tittade på Malous program. Malou hade bland annat tre politiska gäster: Ygeman (s), Birgitta Ohlsson (lib.) och en SD-kvinna, vars namn jag just nu inte kommer på. Gästerna fick först placera ut partiernas placering på en höger, vänster skala, så som de brukar göra i Almedalen. SD-kvinnan fick börja och jag höll på att ramla av stolen, då hon sa och även placerade SD i mitten. Hon påstod att SD var ett värdekonservativt mittenparti, men det måste de vara ensam om att tro. Ingen av de andra gästerna placerade heller SD i mitten, utan långt ut på högerkanten. Några timmar senare såg jag en kort debatt på Aftonbladet, där Göran Greider, Stig Björn Ljunggren och Karin Svanberg från Timbro diskuterade socialdemokratins situation. Även här fick jag anledning att häpna åt det som timbroisten Svanberg sa. Hon menade, mycket förnöjd, att det var obevekligt att socialdemokratin kommer att försvinna från den politiska scenen. De har segrat ihjäl sig, sa hon. Huruvida det är oundvikligt att socialdemokratin försvinner eller inte beror på partiet självt. Det kan knappast vara ödesbestämt, som timbroisten tycks tro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0