Bror

Dagens namn är Bror, det var ett av min fars namn, dock inte tilltalsnamnet, vilket var Åke. Bror var inget som nämndes, kanske något han istället skämdes över. Bror verkar ha varit ett ganska vanligt namn förr i världen, om någon idag döps till det vet jag inte. Då jag i början av 60-talet arbetade på ett lager och bodde inackorderad i staden, så var det hos ett par, där mannen hette Bror. Han var taxichaufför och körde en gammal fin droska och klädde sig statusmässigt i huvudbonad och en sorts uniform. Det var nämligen fint att köra taxi på den tiden. Från sågverkssamhället som barn minns jag hur en av truckförarna förvandlades till taxichaufför med vita handskar, då han skulle köra disponenten till en förrättning i staden. Nåväl, denne Bror som jag bodde hos, var mycket oformlig till kroppen, magen som en tunna och ögonen som små grisögon inbäddade i fett. Men han var en mycket vänsäll person, som höll noga uppsikt över sin sjukliga syster, som han bodde i lag med. På sina taxiturer kunde han sticka in och se till att hon mådde bra. På min fritid läste jag på Hermods för en realexamen och Bror intresserade sig för hur det gick för mig. Ibland hände det att Brors syster frågade mig om jag ville spisa med dem och jag tackade för det mesta ja, eftersom jag hade lätt för att hoppa över mina måltider, då studierna jagade mig. Då vi satt där vid bordet så brukade Bror fråga hur det gick för mig. Jo, tack sa jag artigt, det går framåt. Då framhöll han vikten av utbildning och framhöll den yngre brodern som jobbade på Lux, som han sa, och som via aftonskola avancerat till en ledande befattning. Samtidigt mumsade han på en knäckebrödsskiva och jag fick för mig att han åt kunskap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0