Fucking Åmål

Nu firar filmen Fucking Åmål sitt tjugoårsjubileum, filmen som satte Åmål på kartan, men som en del kommunalpolitiker i staden inte gillade, eftersom de tyckte att den förtalade stan. Men nu låter tongångarna annorlunda, då stadens 350-årsjubileum firas och man tycker att filmen gjort staden till ett begrepp. Om Åmål finns ett annat uttryck som lyder: Alltid något sa fan, då han såg Åmål. Själv har jag varit i Åmål en gång. Det var i slutet av 1960-talet, då jag skjutsade min mor och morfar dit. Morfar skulle hälsa på sin syster Adele, som blivit änkling. På vägen dit råkade vi ut för ett skyfall, och min bil, som läckte som ett såll, gjorde att morfar som satt bredvid mig i framsätet fick skorna fulla med vatten. Det är väl nästan det enda bestående minnet av den resan. Adele var en vänsäll vithårig dam, som talade Dalslandsmål och som visade sig min medicinbricka på vilken fanns minst 30 olikfärgade tabletter. Det är de här som håller mig vid liv, sa tanten. Ja, det är vad jag minns av Åmål, det är alltså ungefär som för fan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0