Tranflykt

Skördar de sista bondbönorna och sätter mig för att rensa dom, då uppenbarar sig en plog om 20 tranor över byn. De flyger så vackert och trumpetar ut sitt avsked till sommaren. Jag känner ett starkt vemod och en ömhet till fåglarna. Kommer ihåg hur det var i april, då de kom och flög åt ett annat väderstreck, då kände jag glädje och ett välkomnande. Efter att denna flock hälsat byn och ganska snabbt försvunnit i riktning söderut, så hör jag andra tranor som också är på väg, men jag kan inte se dem. I ett par timmar pågår trumpetandet eller vad man nu ska kalla det och det är inte utan att jag blir sorgsen. Detta sker samma dag som vi bott i vårt hus i 19 år, på ingen annan plats har vi bott lika länge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0