Invandrare gör stora insatser inom äldreomsorgen

Ett reportage i gårdagens Rapport visade hur beroende det japanska samhället med en åldrande befolkning är av utländsk arbetskraft för att klara äldreomsorgen. Många av de invandrare som tar hand om de äldre kommer från Indonesien, där man är van vid att familjerna tar hand om sina gamla. Även i Sverige har vi problem med en åldrande befolkning och även här är det många invandrare som gör en stor insats i äldreomsorgen. Jag behöver bara gå till det äldreboende, där min 97-åriga mor vistas för att konstatera att på den avdelning som min mamma är på, så kommer personalen från Eritrea, Thailand, Polen, Brasilien med flera länder. Utan dessa skulle inte omsorgen fungera. Precis som i Japan så verkar inte de svenskfödda vara särskilt tilltalade av ett dylikt yrke. Även om det förstås finns genuina svenskar, kanske mest på chefsnivå och bland sjuksköterskor. Men de som får dra det tunga lasset är ofta utrikes födda. En liknande situation är det på det demensboende, där min son jobbar, även här är många av personalen utrikes födda. Det kan vara bra att påminna sig detta, då SD larmar om invandrare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0