Återseende

Fast vi inte nått fram till fruntimmersveckan i juli, så vräker regnet ner denna dag och inte ens hönorna vill lämna sin bur, utan trycker på sina sittpinnar. Kvigorna tycks också göra allt för att undkomma regnet och vandrar runt i sin hage med sänkta huvuden. De har ingenstans att ta skydd. Själv sitter jag i bästa läsfåtöljen med en bok. Inte vilken som helst, utan en tung rackare, nämligen Sven Erik Liedmans biografi över Karl Marx. Varför valde jag inte en lättsmält deckare eller en feel-good bok istället, undrar jag då jag försöker förstå de invecklade ekonomiska teorierna i boken. Att jag inte gör det beror inte på Liedman, för han anstränger sig verkligen för att läsaren ska förstå, och skriver inte akademiskt tillkrånglat. Men det finns ju annat i biografin som är mera lättillgängligt, som berättelsen om Marx och familjens situation, som verkligen inte var lätt, fyra barn dog och man levde under svåra ekonomiska förhållanden och sviktande hälsa. Marx var inte bara en utforskare av det kapitalistiska systemet, utan även en briljant journalist, de gånger han fick möjlighet att utöva journalistiken, för de tidningar och tidskrifter han var med om att starta gick ofta under eller så utestängdes han från medverkan på grund av sina åsikter. Han var även verksam som politiker, deltog i flera organisationer, där han ofta blev dominerande. På sätt och vis har jag återvänt till mina källor, för det var i ungdomstiden, då jag började bli politiskt medveten som jag kom att läsa en del av Marx. Så det känns lite som ett kärt återseende av en vän.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0