Internationella kvinnodagen

Idag är det internationella kvinnodagen, en dag då kvinnorna står i fokus. Jämfört med för hundra år sedan har kvinnorna tagit enorma kliv, vilket jag noterar då jag läser i Per T Ohlssons bok 1918, som jag skaffade på bokrean. 1918 var just det år, då kvinnorna äntligen lyckades få rösträtt här i landet. Före det hade de varit omyndiga om de levde i äktenskap och deras vardagsuppgift var att sörja för hushåll och familj. Det fanns dock en del kvinnor som lyckades ta sig fram, ofta då genom att utbilda sig. En av dem som Per T Ohlsson berättar om var Eva Andén, som utbildade sig till advokat. Men hon var också den första kvinnan att tala i riksdagens andra kammare 2 mars 1917. Dagens Nyheter som förevigat stunden talar om att då hon talade "förhöll sig kammaren mera tyst och uppmärksam än under något statsministeranförande". Under sin juristutbildning i Uppsala hade hon Else Eschelson som mentor. Denna kvinna hade förvägrats professorstitel flera gånger på grund av sitt kön och tog sitt liv 1911. Tala om vilka konsekvenser ett förhärdat kvinnomotstånd kunde få! Det tog också lång tid innan Eva Andén erkändes som advokat. Det berodde på motstånd från det gubbiga advokatskrået, som kunde uttrycka sig på det här sättet om Eva Andéns ambitioner att bli erkänd som advokat: "Jag och många med mig hafva alltid lefvat i tron att en advokat bör vara en man och en riktig man ändå; men nu veta vi att en advokat enligt gällande lag äfven kan vara - en käring". Ja, så oförblommerat kunde man uttrycka sig på den tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0