Kung Liljekonvalje

Alabastervit och doftande breder liljekonvaljen ut sig som en matta, dock inte lika expansivt som vitsippan, i skogsbacken på min vandring längs gamla landsvägen. I barndomen brukade jag plocka en bukett av dem till mamma, som tyckte det var fint, men som inte, sin vana trogen, kunde låta bli att varna mig för dess giftighet. Liljekonvaljen blommar i samband med skolavslutningar och det har gjort att jag förknippar den med ett visst vemod, något som Gustaf Fröding fint har fångat i sin dikt om Kung Liljekonvalje. "Kung Liljekonvalje han sänker sitt sorgsna huvud så tungt och vekt, och silverhjälmen blänker i sommarskymningen blekt". Liljekonvaljen har enligt Ingvar Svanberg i hans roande bok "Gökblomster, ryssgubbe och vandrande jude" sitt ursprung i den latinska benämningen Lilium Convallium, "dalarnas lilja", jämför engelskans lily of the valley. Det var också det vetenskapliga namnet tills Linné lade sig i det hela och införde namnet Convallaria Majalis (majalis, att den blommar i maj). Liljekonvaljen är Gestriklands landskapsblomma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0