Nedläggning

Bitvis följde jag Janne Josefssons reportage om nerläggningen av Viskafors gummifabrik häromkvällen. Här fanns mycket som luktade illa. Bland annat företagsläkarnas förnekande av att arbetarna kunde bli sjuka av dammet från gummitillverkningen. Det fanns de som dött i cancer, men man skyllde på rökning, fast vederbörande aldrig rökt. Det är samma skandal som ifråga om asbestarbetarna på sin tid. Och försäkringssystemet fallerade och kunde inte bistå de som skulle behövt hjälp. Dessutom var själva nerläggningen av fabriken lumpet gjord. Företagsledningen gav sken av att fabriken skulle drivas vidare och att man skulle göra förbättringar av arbetsmiljön, när man redan bestämt sig för att lägga ner densamma. Falskhet och svek för att inte säga lögn. Ingen anständighet alls alltså. Då jag såg programmet kom jag att tänka på nerläggningen av sågen på min hemort 1979, för 40 år sedan. Sågen var ortens enda arbetsplats och det var därför ett dråpslag mot jobbarna och samhället, då den lades ner. Sågen hade under 1960-talet haft sin kulmen, då man tvingades köra skift för att hinna med alla order. Och man hade tvingats skaffa arbetskraft från Norrland och Finland. Det ledde bland annat till att jag träffade min hustru. Man hade också gjort investeringar i ny timmeranläggning och en ny brädkapa. Men det räckte inte då de stora sågverksindustrierna satsade och konkurrensen blev övermäktig för de mindre. Sågen hade etablerats på 1890-talet, gått lite knackigt de första årtiondena på det nya seklet, men efter första världskriget och då familjen Danielsson tog över ruljangsen så stabiliserades verksamheten. Sågen var en av de största i södra Sverige och samhället blomstrade och växte i befolkning. Men 1946 inträffade en katastrof, då hela sågen, utom brädgården, brann ner. Fast det var samtidigt lyckosamt, då man kunde modernisera verksamheten och sedan hålla igång den fram till nerläggningen 1979. Nu bor jag i Hudiksvall och här fanns också en stor såg, Håstaholmen, som trots sin storlek, fick slå igen i slutet av 1980-talet. Verksamheten flyttades till Iggesund och där finns den kvar än idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0