Allhelgona

Temperaturen kring noll och en blek novembersol syns bakom slöjmolnen. Den bjuder ingen värme. Jag tar körvägen in i skogen. Marken är frusen, vattenpölarna isbelagda. Naturen går i väntan på vintern och snön. Så även träden, som inte rörs av någon vind och som framträder skulpturalt. Eller hedrar de döda denna allhelgonahelg. Själv har jag ingen grav att gå till, den finns 60 mil bort, där far och min bror vilar. Men jag tänder nog ett ljus för att minnas dem. Något vi gjort i åratal. Men nu har allhelgonahelgen fått konkurrens av det amerikanskinspirerade hallowen, ett jippo liksom Black Friday senare i denna månad, vill locka oss att öppna våra plånböcker, inte våra hjärtan. Hemma igen försjunker jag i läsning av Gryningsvakten, en historisk biografi av den unga historikern Maya Jasanoff, om Joseph Conrad, en av de första författare som kunde genomskåda den globala bluffen om civilisationens välsignelser i böcker som Mörkrets hjärta och Nostromo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0