Vendela

Dagens namn är Vendela. En av pappas systrar lystrade till det namnet. Jag minns henne, men minnet går inte särskilt djupt. Tillsammans med sina två andra systrar försökte hon sig på lyckan i Stockholm, men vände åter till sågverkssamhället. Varför vet jag inte, men kanske trivdes hon inte i storstaden. Och till skillnad från systrarna så hittade hon ingen man där. Om hon såg det som ett misslyckande vet jag inte. Hon gifte sig emellertid och fick Helen, min kusin. Men mannen hennes gick bort tidigt, troligen i tbc, för Helen fick en tid vistas på ett sanatorium. Vendela liknade mycket min farmor, var ganska kortvuxen och mörkhårig. Hon skrattade glatt och var ganska gladlynt vad jag minns. Hon gifte om sig med Ivar och fick en pojke med honom, som mig veterligen fortfarande bor kvar i sågverkssamhället. Hur det är med Helen vet jag inte, hon lär bo i Stockholm, men jag har tappat kontakten med alla mina kusiner. Då Ivar gått bort så blev Vendela ganska förvirrad och hon hamnade så småningom på ett boende, där hon gick bort. Vendela är väl inget vanligt namn idag, den enda jag kommer ihåg som hette så var Vendela Hebbe, en skribent på 1800-talet. Men det kanske finns flera Vendelor idag. Vi barn sa förstås inte Vendela utan Vendla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0