Dröm

Drömde i natt att jag åter befann mig i sågverkssamhället, hos mormor och morfar i sågvillan. Mormor bakade bullar och jag satt vid köksfönstret som jag brukade göra och såg hur två arbetare vid sågen höll på att spela fram två virkeslass ur lasthuset, som de sedan körde in i torkhuset. Ett spännande skådespel som jag kunde följa länge. Så kom morfar hem från jobbet, lyste upp då han såg att jag satt där och undrade hur jag haft det. Jag svarade med munnen full av bulle att jag haft det bra och mormor skrattade. Utanför huset stod den väldiga eken, den hade gröna blad, så det var nog sommar. Eken hade flera hundra år på nacken och om den kunnat tala, så hade den kunnat berätta om hur sågen etablerades i samhället på 1890-talet. Så vaknade jag och tänkte på att mormor varit död i 56 år och morfar i 42 år. Ändå kunde jag se dem klart framför mig i drömmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0