Kaplans dagbok

I morse fick jag åka och byta till vinterdäck hos däckfirman jag anlitar efter gårdagens regn, som med fallande temperatur gjort vägarna snorhala. Jag var där strax efter sju, men det var redan 10 stycken före och jag satt och blev irriterad. Men sen tänkte jag vad är detta mot det som Chaim A. Kaplan berättar för oss från Warszawa 1939. Därför till hans dagbok för den 28 oktober 1939. Han inleder: "Vi släpar oss fram över marken som dödsdömda. Det står klart för oss att vi ska dö till följd av förvisning men vi vet inte när domen ska verkställas." Vi ser alltså att Kaplan är klart medveten om vad som kommer att hända, eventuella illusioner har sopats bort av de händelser som inträffat. Han fortsätter: "I erövrarens ögon befinner vi oss utanför de mänskliga varelsernas kategori. Detta är den nazistiska ideologin och dess anhängare, både meniga soldater och officerare, gör den till levande verklighet. Deras ondska når den mänskliga grymhetens höjder. Dessa människor måste betraktas som psykopater och sadister, eftersom normala människor inte är i stånd till så avskyvärda handlingar." Ändå måste han medge att det finns undantag, att en del soldater kan visa mänskliga känslor. Han nämner ett exempel med en officer som frågat en kvinna om hon var judinna, och som gett henne en halv limpa. Men det var ett undantag, för "vår tragedi bottnar inte i individers humana eller grymma handlingar, utan i planen i stort som inte hyser något medlidande med judarna," avslutar Kaplan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0