Greta

Kommer Greta Thunberg att bli den väckarklocka som världen behöver, som förändrar allt. Utan tvekan har hon fått ett fantastiskt gensvar, framför allt hos ungdomar världen över. Jag hoppas verkligen att hennes insatser blir bestående och inte bara en medial fluga en tid. Vi har ju haft så kallade domedagsprofeter förr, fast de i efterhand har visat sig inte vara det, utan haft rätt i mycket. Jag tänker på Rachel Carson och hennes Tyst vår, som fick ett stort genomslag och som lyckades få bort en del gifter ur miljön, till exempel DDT. Det har funnits andra som Rolf Edberg, Hans Palmstierna och Georg Borgström som pekat på vår framfart och varnat för konsekvenserna. Och klimatforskare har i åratal varnat för klimatförändringarna. Men kapitalismen och den heliga kon tillväxten har tuffat på som om ingenting hänt. Och vi själva har varit fast i konsumtionens garn och trott att det är väl inte så farligt. Och så kommer en femtonåring och ställer politikerna vid skampålen. Men kommer de att ta itu med de nödvändiga förändringarna, när medias blickar slutat följa Greta och hennes förehavanden. Det finns ju så mycket som är vrångt i världen och att vända en utveckling som pågått i generationer kommer att bli mycket tufft. Att ställa upp mål är väl bra, men det är ändå vägen dit som räknas och här är jag tyvärr skeptisk. Med de statsmän som nu finns på banan som Trump och Bolsonaro till exempel, så kommer mycket lite att ske är jag rädd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0