Kaplans dagbok

Ur Chaim A. Kaplans dagbok 10 september 1939: "Gatorna är översållade med skyttevärn och barrikader. Kulsprutor har placerats på hustaken, och det är en barrikad i porten till mitt hyreshus och under min balkong. Om det blir strider ute på gatan kommer det inte att bli sten på sten kvar av de väggar inom vilka jag bor. Vi har därför flytt till min hustrus syster på Nowolopkigatan 27, här intill. Hennes lägenhet lär vara tryggare, eftersom den vetter mot gården. Judarnas fiende försäkrade för länge sedan, att om det utbröt krig, då skulle judarna förjagas från Europa. Nu befinner sig halva den judiska befolkningen under hans välde. Varför har Gud förbittrat våra liv så grymt? Har vi verkligen syndat mer än någon annan nation? Vi är mera vanhedrade än något annat folk." avslutar Kaplan sin dagboksanteckning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0