Tidig morgon

Tidig morgon. Gryningsljuset svagt. Jag går genom staden på väg till ett tandläkarbesök. Annars är jag inte så ofta i stan numera, coronan ligger som en tvångströja på våra axlar vi 70-plussare. Lillfjärden är tillfrusen. Ett tunt snötäcke ovanpå isen. Sparsamt med sjöfåglar i den annars så fågelfyllda fjärden. Bara några änder simmar förstrött i det stråk som öppnats för dem. En grävmaskin är igång med att riva den gamla fina restaurangen vid fjärdens strand. Hela kvarteret ska bort för att lämna plats för ett nytt tingshus. Lokaltidningen som huserat på platsen sedan 1900-talets början har fått flytta sedan ett par månader tillbaka. Nu finns ingen tidning kvar på den gamla gatan, där tre tidningar haft sin hemvist i mer än hundra år. Insändare i tidningen har ifrågasatt byggandet av tingshuset, men det har också funnits de som tyckt byggnaden varit häftig. Ett nytt inslag i småstadsidyllen. Men av de skisser som presenterats så påminner byggnaden mer om en uppgraderad lada. Ungefär i samma snitt som de byggnader som uppförts vid Varvet, dit bland annat Folktandvården flyttat. Det måste vara ett nytt mode bland arkitektskrået som nu är i ropet, men särskilt vackert kan jag inte tycka att det är. Får se vad eftervärldens dom blir. Tandläkarbesöket då? Jo, det gick bra, förutom att jag kände mig rånad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0