PPM-systemets rätta plats papperskorgen

Häromdagen gick generaldirektören för Pensionsmyndigheten, alltså inte vem som helst, ut och reagerade mot den friande domen mot fondbolaget Allra. Han menade att för den enskilde var det ogörligt att kunna avgöra vilka fonder man ska placera pengar i. Då PPM-systemet infördes var ett av argumenten att just för att man kunde välja mellan så många olika fonder så kunde man sprida på riskerna. Nu har det väl visats att det var tvärtom. Den friande domen mot Allra är ett hån mot alla pensionssparare. Här har man avsiktligt gjort dåliga affärer för att berika sig själva. Jag minns en mäklare här på orten som på 1980-talet ondgjorde sig över att pensionsfonderna var så stora och att kapitalet inte kunde komma åt dem. Några år senare fick han slicka sig om munnen, då avregleringar och PPM-systemet infördes. Kapitalet blev nu fritt tillgängligt för dem som ville roffa åt sig av de enorma pensionsmedlen. Till på köpte blev det vi enskilda som fick ta stötarna, utan att ha de kunskaper som krävdes för att handla med värdepapper. En bekant till mig skrattade ut mig då han fick veta att jag valt fonder, själv hade han inte gjort något val och tjänat på detta. Nej, PPM-systemets rätta plats är i papperskorgen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0