Kaplans dagbok

Den 16 januari 1940 skriver Chaim A. Kaplan i sin dagbok: "Förordningen om tvångsarbete gnager och tär på vårt folk. På grund av katastrofens omfattning vägrar judarna att tro att den ska bliv verklighet. Trots att de mycket väl känner till segrarens sanna väsen och trots att hans tyranniska inställning gentemot dem redan har givit sig till känna på deras ryggar; trots att de vet att han inte hyser något medlidande eller några mänskliga känslor beträffande judarna - trots allt detta är deras inställning till den fruktansvärda förordning som har offentliggjorts närmast lättsinnig." Kaplan själv instämmer inte i denna tro, han vet att tusentals människor kommer att bli slavarbetare. Bland paragraferna i den nya förordningen finns en som med våld beslagtar alla de specialverktyg som ägs av judiska yrkesmän. Nu får ingen av dem sälja sina arbetsredskap, skänka bort dem som gåvor eller förstöra dem, ja, han får inte ens köpa nya verktyg utan tillstånd. En annan paragraf ger lättnad åt de yrkesmän som kan bevisa att de ämnar flytta till Ryssland. De skickliga yrkesmän som vill flytta till Ryssland kan få undantag från tvångsarbete och i Ryssland tas de emot med öppna armar, emedan landet har behov av sådana arbetare. Men alla de andra då, undrar Kaplan, vad ska det bli av dem. De är dömda till en långsam, gradvis skeende död. Till slut frågar sig Kaplan om det finns någon annan som antecknar dagliga händelser, men han tror att det är svårt då levnadsförhållandena är som de är. Dessutom riskerar den som gör sådana anteckningar sitt liv om de upptäcks. Själv känner han dock vikten och betydelsen av att göra anteckningar och ett ansvar. Han avslutar: "Jag har ett inre medvetande om att jag fullgör en nationell plikt, en historisk plikt som jag inte har rätt att överge. Mina ord är inte omarbetade; ögonblickets funderingar formar dem. Kanske ligger deras värde just i detta. Vare därmed hur som helst, jag är övertygad om att Försynen har sänt mig att utföra detta uppdrag. Mina anteckningar ska tjäna såsom källmaterial för framtida historiker."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0