Tvestjärtarnas och fjärilarnas tid

Nu är det tvestjärtarnas tid. Man kan inte vända på en sten eller lyfta på ett lock, som till postlådan, så möts man av denna svarta miniskorpion. Den trivs i mörker och fukt och kanske är det därför som den setts som lierad med underjordens furste. I vilket fall som helst minns jag från min barndom att mormor avskydde den. Och hon brukade skrämma mig och min bror med att den kunde krypa in i öronen och bygga bo där. En skröna som inte har någon sanning i sig, men som man som barn så klart tog till sig. Utanför huset vi bodde fanns ett enormt vildvinsbuskage och på hösten då det blev fuktigt så dignade bladen av tvestjärtar. Vi försökte skaka bladen så att tvestjärtarna föll till marken,men nästa morgon så fanns de åter där. Men det är inte bara tvestjärtar som det finns gott om just nu, utan även fjärilar. Igår såg jag hela kryddlandet fullt av dem, mest nässelfjärilar. De är en fröjd för ögat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0