Palme

Sitter i spänd förväntan på att få höra åklagare Christer Peterson presentera vad som hände på Sveavägen för 34 år sedan. Det är ungefär en timme dit. Kommer osökt ihåg var jag befann mig då beskedet om mordet kom. Det var i ett fritidshus mitt ute i ödemarken som vi hyrde under ett antal år. Barnen hade sportlov och vi tillbringade veckan där ute. Jag minns att jag vaknade vid fyratiden och inte kunde somna om, utan satte på radion. Ur radion kom sorgemusik och jag undrade vad som hänt, varför man spelade sorgemusik. Jag väckte frun och vi gick upp och satte på kaffe. Sedan kom nyhetssändningen, jag tror det var vid sextiden, och beskedet om att Palme skjutits på Sveavägen. Det kom som något av en chock och en chock var det som gick genom Svea rike, utom kanske hos de personer som önskat livet av Palme. Själv kom jag ihåg en tågresa till Stockholm, då jag lyssnat till två äldre damer som öst sitt förakt över honom. Palme väckte känslor och jag kan själv erkänna att jag var kluven inför honom. Med hans död kom emellertid mycket att förändras i Sverige. Nyliberalismen slog igenom och välfärdssamhällets kostnader ifrågasattes. Marknaden fick ökat inflytande och privatiseringarna slog igenom. Allt detta är något som vi idag får lida för i den pandemi som nu härjar landet och världen. Om Palme, om han levat, skulle haft något inflytande på denna utveckling blir bara en spekulation, liksom mordet länge varit föremål för allehanda teorier och spekulationer. Få se nu om åklagare Peterson kan presentera ett vattentvätt bevis på vem som mördade Palme och hur det gick till och varför. Hoppas på det så klart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0