Karantän

Vad forskare och Greta Thunberg inte förmådde det har ett litet virus åstadkommit. Plötsligt får vi höra att luften blivit renare och att föroreningar försvunnit. Och en förbundskapten tycker att det här är jordens försvar mot människan, den mest invarsiva arten på jordklotet. Själv har jag gått i karantän som 70+, lydigt följande experternas föreskrifter. Jag lyssnar alltså inte på andra förståsigpåare. Karantänlivet är ännu inte alltför svårt, van som jag är som pensionär att fördriva dagen. Promenader kan man ju fortsätta med, dock har jag inte gått på gympan den här veckan. Och det finns fortfarande olästa böcker i bokhyllan. Just nu läser jag Geraldine Schwatzs mycket intressanta bok, Medlöparna, där hon berättar om hur bland annat hennes farfar utnyttjade judarnas situation.Affärsbesök och apoteksbesök har jag delegerat till min tjänstvillige son, som gärna ställer upp. Som god man till en äldre kvinna på ett äldreboende får jag inte heller besöka henne. Vilket är lite sorgligt för hon skulle behöva besök, annars kan hon känna sig bortglömd. Det är intressant att lyssna på media i dessa dagar. Man ägnar nästan all tid åt coronakrisen. Skjutningar, brännande av bilar tycks ha upphört och flyktingarna i Grekland och vid den turkiska gränsen tycks ha försvunnit som genom ett trollslag. Nu är det smittans alla konsekvenser som blöts och stöts. Och plötsligt är det heller ingen som kräver skattesänkningar eller privatiseringar. Istället vänder sig nästan alla till den annars så impopulära staten. Alla vill nu ha dess hjälp och allra mest företagare som går på knäna. Måtte denna kris även ändra synen hos människor på vad som är viktigt i livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0