Ivar Lo och Godnatt jord

Ivar Lo Johansson kom in rätt sent i mitt läsande liv. Jag hade plöjt flera av Eyvind Johnssons böcker, Fridegårds Lars Hård-serie, Martinsons Nässlorna blomma och Folke Fridells Död mans hand med flera innan jag gav mig i kast med Ivar Lo Johansson. Men förutom Traktorn blev det mest hans självbiografiska böcker och senare hans memoarer i fyra delar. Jag hade skaffat både Godnatt jord och Bara en mor, men de hamnade i bokhyllan. Jag hade förmånen att en gång få träffa Ivar Lo Johansson. Det var i samband med en resa till Stockholm, då Ivar Lo-priset delades ut. Jag ingick i en grupp arbetarskrivare från norr, som Bernt Olov Andersson dragit igång. Priset detta år gick till Ove Allansson, sjömännens författare. Då prisceremonin var över dök Ivar Lo upp. Vi blev presenterade för honom och fick gå fram och hälsa. Han hade ett fast handslag och iakttog oss noggrant, precis som om han hade velat utröna om här fanns några författarbegåvningar. Många år senare, då Ivar Lo var död, fick jag tillfälle att besöka museet på Bastugatan. Det var jag och en japan som slöt upp, då Dan Mellin visade runt. Museet är ju väldigt litet, det är i själva verket Ivar Los arbetsrum som är museet. Men vi fick även se Ivars lägenhet, som låg dörr i dörr med museet. Dan Mellin höll en lång föreläsning om Ivar Lo och hans författarskap, så att min hustru och ett av våra barnbarn som väntade i parken utanför började undra vad som hänt. Efter många år när jag inte läst något av Ivar Lo, så har jag plockat fram Godnatt jord ur bokhyllan. Jag blev inspirerad till det, då jag lyssnade på Stefan Hellstrand på God kväll som berättade om sitt möte med Ivar Lo och som satte hans författarskap högt, han hade till och med gjort en låt om Ivar. Godnatt jord är en väldigt sinnlig om omvälvande roman. Realistisk och naturlyrisk på samma gång. Det handlar om frihet, att inte gå under i den kvävande statarmiljön. Romanens huvudperson, Mikael, Ivar Los alter ego, får av farmodern i Himmelstorp ta löfte om att aldrig bli statare. Det slår an ett ackord hos Mikael. Han upplever allt förtryck med oändlig smärta och jublar då statarlivets mönster sätts i gungning, som då två kvigor rymmer till skogs och upplever höst och vinter i frihet. Då de sedan fångas in och skjuts blir han förtvivlad. En annan person som bär frihetens banér är rebellen Brontén, som försöker få statarna att reagera på förtrycket och sin eländiga tillvaro. Han samlar in namn och försöker starta en strejk, men statarna är likgiltiga och förskräckta inför att utmana godsherren. Mikael ser till slut ingen annan utväg än att fly från den förhatliga miljön och starta ett nytt liv, precis som Ivar Lo själv gjorde. Godnatt jord var Ivar Los genombrott som författare och den tål att läsas än idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0