Myrdal

Ser på nyheterna på Svt.se att Jan Myrdal gått ur tiden, 93 år gammal. För mig var han en husgud på 1960-talet. Jag läste ofta hans krönikor i Aftonbladet och köpte flera av hans Skriftställningar. En gång lyssnade jag också till honom i Linköping, där han drog fullt hus. Det var ju en radikal tid med Vietnamkrig och upprorsrörelser lite varstans, till och med i Stockholm, där kårhuset ockuperades. Jag kunde också beundra honom för hans kamp att bli författare, han gav inte upp trots många refuser och det fanns de som ville stoppa honom. Men så småningom tyckte jag att han intog konstiga ståndpunkter som i fråga om Kambodja och att han visade en sådan oförsonlighet mot sina föräldrar. Ändå är hans barndomsskildringar mycket starka att läsa. Myrdals beläsenhet var stor och han hänvisade ofta till läggen. Hans bortgång lämnar ett tomrum i offentligheten, men hans böcker finns ju kvar och förhoppningsvis kommer även hans enorma bibliotek att bli kvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0