Augustikväll

Tar en kvällsrunda på tomten. Natten närmar sig och hundarna i byn har kommit igång igen. Det händer ofta kvällstid att de börjar skälla, är det något de har i sina gener, släktskapet med vargen. Eller fruktar de natten eller är det något djur i närheten som väcker deras uppmärksamhet. Många frågor, få svar. Förra natten hade vi ett besök av en objuden gäst. Vi märkte det när vi skulle plocka hallon, flera grenar var brutna. Gissade på räv, men tror faktiskt att det kan vara grävling. Jag hörde ljud när jag skulle gå och lägga mig, men frun trodde det var från korna, så jag brydde mig inte om att gå och se efter. Över täkterna breder nu dimman ut sig, sveper in ladorna i ett vitt eller grått töcken. Kommer att tänka på Stagnelius och hans dikt om älvorna som på ängen dansa. För honom, den fule, som fick söka tröst hos prostituerade måste älvor ha inneburit något rent och oskuldsfullt. Idag har jag mördat i stor stil, men riskerar inte åtal, tror jag, eftersom det rörde sig om flugor. Det har varit invasion av dem. Om jag slog ihjäl fem, så var det likt förbannat fem nya som surrade runt huvudet och i köket när maten stod på spisen. Vet inte om det beror på att korna går ute, men i år går de inte så nära oss, så det verkar lite konstigt. Kanske är det istället all frukt och bär som nu mognat som lockar dem. Men nu tränger kylan på, man anar hösten, bäst att söka stugvärmen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0