Kaplans dagbok

Chaim A. Kaplan fortsätter att ge interiörer från ghettot i Warszawa. Denna dag den 28 januari 1941 berättar han om en nazistmördare. Han skriver: " En nazistmördare dyker plötsligt upp med en järnpiska och i sin gruvliga vrede börjar han rappa judarnas huvuden." Hans logik är den att i hans ögon är de krigsfångar, hans dödsfiender. Ghettots förtryckta judar är ansvariga för Amerikas hjälp till Storbritannien och för Mussolinis nederlag på den afrikanska fronten. "Idag bevittnade jag en scen av det slaget. Jag befann mig också bland dem som sprang undan och flydde, eftersom jag knuffades i väg tillsammans med de andra in på en gård. Vi svävade alla i fruktansvärd fara; alla sprang och gömde sig i olika prång, trots att faran inte var så överhängande här. De sista flyktingarna som samlades inne på gården var de skadade med ansiktena fulla av rispor och skråmor. Blodet strömmade ur deras sår och inte en fläck på deras ryggar var osargad." Kaplan kan sedan inte avhålla sig från att följa efter råskinnet och konstaterar att envar han mötte gav han ett rapp med piskan. Alla med självbevarelsedrift flydde så att det uppstod en märklig situation. Den del av gatan som låg framför råskinnet låg helt tom, medan utrymmet bakom honom var fullt av folk. "Två judar som var oförsiktiga och mötte mördaren blev brutalt piskade, trots att de tog av sig hatten och betygade honom sin vördnad," avslutar Kaplan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0