Pariskommunen 150 år

Den 18 mars är det 150 år sedan Pariskommunen, den dag då gatan tog makten. Jag har läst några olika böcker inför detta jubileum, om det nu blir något. Kanske att kommunen uppmärksammas i Frankrike, men i Sverige, knappast. Den första jag läste var Folke Isakssons bok 72 dagar i Paris, en nästan dag för dag skildring av händelserna. Det är en mycket bra och gedigen skildring. Sedan tog jag itu med Marx Pariskommunen, en underbar journalistisk bedrift. Marx är vass och bitsk och firar stora triumfer med härliga formuleringar. Sedan beställde jag Gunnar Gunnarssons bok Pariskommunen 1871 från ett antikvariat. Gunnarsson utmärker sig framför allt genom att porträttera många av de som medverkade i upproret. Sist, men inte minst, läste jag Jan Myrdals När gatan tog mediemakt, som kom 2016 som årsbok för Arbetarnas Kulturhistoriska sällskap. Förutom en historisk genomgång av det som ledde fram till kommunen finns här ett rikt bildgalleri att gotta sig åt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0