Ett liv

Om min mor levt idag skulle hon fyllt 100 år. Men nu gick hon bort för snart två år sedan. Men hon hann fylla 98. Hon var född 1921, alltså samtida med den kvinnliga rösträttens införande och Sveriges Radios påbörjade utsändningar. Två viktiga omständigheter i hennes liv och som gav henne större möjligheter än generationerna före. Vid valet 2018 frågade jag henne om hon ville rösta. Självklart sa hon och jag tog henne i rullstolen ner till röstlokalen i äldreboendet. Vilken valsedel frågade jag henne mest på skoj. - Det vet du väl, sossarnas förstås. Det var aldrig någon tvekan om saken. Hon hade alltid röstat på sossarna precis som sin far. Hon ville inte rösta som pappa som röstade på kommunisterna och vänsterpartiet. Hon ägde en självständighet och integritet i saken. Radion var också viktig i hennes liv, innan TV-n tog över. Jag minns ju som barn att radion ofta stod på, mest kanske som ett sällskap. Men vissa program lyssnade hon nog på med pappa som frukostklubben med Sigge Fürst, Hylands lördagsprogram vad de nu hette och barnens brevlåda med farbror Sven, alltså Sven Jerring. På senare år, när hon bodde själv och innan hon flyttat upp till oss i norr, så brukade hon gärna lyssna till Karlavagnen, och ibland somnade hon ifrån radion, som stod på när Hemtjänstpersonalen kom på morgonen. De fem sista åren på äldreboendet blev det ingen radio, utan det var TV-n som gällde och som blev ett sällskap. Ett sällskap som hon ofta somnade från. Idag tänder jag ett ljus för min kära mor som ett minne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0