Oktoberlördag

Is på bilrutorna på morgonen skvallrar om vilka tider vi går till mötes. Och blåsigt, en isande nordväst. Jag drar på mig kallingarna under byxorna och går ut i trädgården. Allt är nu skördat och lagrat i jordkällare och frys, nu återstår att gallra buskar och en del annat. Hallonhäcken har jag beskurit så nu går jag lös på vinbärsbuskar och krusbärsbuskar. Plötsligt kommer sexton sångsvanar flygande över mig och trumpetar, ser ut att vara på flykt från snöovädret i norr. Från frun får jag höra att en gammal granne till oss från tidigare bosättning har avlidit i ALS. Vet att han varit sjuk en tid, men ändock. För bara tre år sedan, tror jag, träffade jag honom i ishallen, där han cirklade runt i snygga formationer på isen. Sund och frisk. Så fort det kan gå och så grymt. Läser Göran Greiders bok om Joe Hill, Städerna som minns honom. Har läst första kapitlet om Chicago, där Greider söker efter Joe Hills skugga. Det blir en vindlande berättelse om den amerikanska arbetarrörelsens historia, om IWW:s bildande och den oförsonliga kampen mellan arbete och kapital. Mycket intressant och mycket nytt för mig. Kapitel 2 kommer att handla om Gävle, där Joe Hill eller som han då hette Joel Hägglund föddes. Det ser jag fram emot att läsa. Ja, det var lite om en vanlig, fast kanske ändå inte, lördag i oktober.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0