Höstkänning

Efter gårdagens åskväder en kall nordvästan, som ger förkänning av höst. Nu är vi inne i augusti, skördemånaden. Och mycket riktigt blir det en kamp att hinna med allt som nu mognar. Har redan plockat en tio liter hallon och fryst in och igår före åskvädret plockadet jag ett par liter röda vinbär och frös in. Löken, både gul lök, röd lök och vitlök har jag börjat ta upp och hängt på tork och den ser ut att arta sig bra. Sockerärtorna har exploderat och jag hinner knappt med att skörda dem. Visst är det märkligt hur allt det som började som små lökar och frön i början av maj nu växt till sig så man inte hinner med. Ett naturens under som vi oftare behövde ta in. När jag får tid över ägnar jag mig åt Karl Ove Knausgårds senaste bok Vargarna från evighetens skog. Har läst ungefär halva. Knausgård förmår verkligen att bygga upp stämningen och förväntningarna, komma med något överraskande. Här är det pappans helt oväntade ryska relation, som sonen, den tjugoårige Syvert inte hade den blekaste aning om. Får se var det tar vägen, när jag kommer in på den andra halvan av boken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0