Vad en lossnad bult kan ställa till med

Dags för den årliga bilbesiktningen. Förr, då man hade en sämre bil, kunde det vara lite gruvsamt. Men sen vi köpte Priusen har det aldrig varit något problem. Jag skickade mitt mess då jag kom fram till besiktningen och nästan genast kom besiktningsman ut och tog hand om min bil. - Jag hade visserligen en efterkontoll före, men han har inte dykt upp så jag tar din bil, sa han. Han kanske sovit över, det är ju måndag. Du kan ta kaffe där i kuren, fortsatte han. Jag gick dit, men tog inget kaffe. En äldre man och hans grabb satt där också och väntade på någon slags registrering. En kille dök upp med en vattenkanna i näven och började vattna krukväxterna, han visade stor omsorg om dom, ansade dem och gav dem näring. Jag tyckte det var fint, att man ägnade tid åt det gröna livet och inte bara bilar. Så dök eftersläntraren upp, jag hörde hans röst genom dörren, han lät uppbragt, undrade varför man börjat med min bil, då han bara var 5 minuter sen. Vad skulle han nu ta sig till? Lugn, sa besiktningsman, vi tar den efter den här. Allt i allot eller vad han nu var dök upp igen, nu med en stor kakburk som han satte på bordet, samtidigt som han själv norpade en kaka. Han kollade också kaffeapparaten att den var i funktion. Så dök besiktningsman upp med vår bil. Äntligen, tänkte jag, så får man åka härifrån med en felfri bil igen. Men till min förvåning sa han att bilen inte var godkänd, eftersom en bult fattades på högra bakhjulet. Va, sa jag, då måste man ha slarvat på förbesiktningen. Jo, det har man nog gjort, men du behöver inte komma tillbaka, utan åtgärda bara felet. Min fru som hade flera ärenden att uträtta tog bilen till verkstaden där vi gjort förbesiktningen. Man satte snabbt på en bult, men då frun sa att det låter lite högt i bilen, så kollade man det också och det visade sig att hjullagret på högra framhjulet var kajko. Det måste fixas annars kan ni i värsta fallet tappa hjulet sa verkarn. Jaha, var det något som man inte såg på besiktningen då. Ja, se bilar och kontroller. Nu blir man 5 000 kronor fattigare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0