Året var 1972

1972 var jag 27 år och bodde i Växjö med hustru och en dotter på drygt ett år. Vad minns jag av året? Ja, igår sände Svt minnen från just det året. En del minns jag som de fruktansvärda morden på israeliska idrottsmän under olympiaden i München och kapningen av det svenska planet. Hoola Bandola Band minns jag så klart, men jag vet inte om det var det året som vi satt i gräset utanför den gamla anrika teatern i Växjö och lyssnade till vem kan man lita på och andra av deras låtar. Det kan ha varit året därpå. Ralf Edström var stor det året och här minns jag att jag och far och hans bror bilade till Kopparvallen i Åtvidaberg för att se östgötaderbyt mellan Åtvid och Norrköping. Åtvidaberg hade då ett förstklassigt lag med stjärnor som Ralf Edström, Roland Sandberg och Ove Eklund för att nämna några. Kanske vann de till och med allsvenskan det här året. Sen har det ju gått utför, nu håller man till i div.1. Ett tredje minne är förstås USA:s bombningar av Hanoi julen 1972 och Palmes tal. I FNL-gruppen i stan var vi på tårna och ute bland julhandlande människor och försökte skramla pengar och få namnunderskrifter för att USA skulle lämna Indokina. Och denna gång möttes vi av stort gensvar, bössorna fylldes snabbt och namnunderskrifterna likaså. Många var upprörda över de vidriga bombningarna. Jag tror också att jag våren 1972 skrev på min C-uppsats i historia som handlade om en annan dramatisk tid, nämligen transiteringarna under andra världskriget. Min tes var att Sverige bröt mot neutralitetspolitiken när man gick med på de tyska kraven om att få skicka trupper genom landet och att den förda politiken missgynnade det ockuperade Norge. Uppsatsen fick emellertid kritik och kallades för tendentiös. Idag tror jag att den skulle ha bedömts annorlunda. Klas Åmark har i sin bok Att bo granne med ondskan sammanfattat forskningens syn på dessa frågor och de ligger mera i linje med det jag kom fram till tycker jag. Ja, det som är bra med sådana här program är att man får tänka tillbaka på hur det var för en själv dessa år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0