Utvandrarna

Under vårt besök i kungliga huvudstaden över nyår passade vi på att se den nya versionen av Utvandrarna på Filmstaden i Sickla. Själv var jag tveksam till att se den, då jag tyckte att den gamla versionen av Jan Troell var den ultimata. Men här bedrog jag mig för den här versionen, där kvinnoperspektivet är i förgrunden är mycket bra. Julia Carlehed som Kristina imponerar och Gladan i Tove Los tappning kommer inte långt efter. Filmiskt är det också mycket skickligt gjort med tillbakablickar, då emigranterna är på väg med häst och vagn och med skeppet på väg över havet. Den förra versionen var ju kronologisk och blev lite långsam och seg. Karl Oskar har också fått ta ett steg tillbaka, istället för Max von Sydows karlakarl är Gustav Skarsgård mera en self made man eller själv är bästa dräng. Det finns kritiker som tyckt att det är för lite elände i den här versionen, men istället för att dra ut på eländesscenerna så har man här koncentrerat dem, gett mera av ögonblicksbilder, vilket gör att åskådaren själv kan fylla i händelseförloppet. En klar förbättring tycker jag. Visst man har valt att ta bort vissa delar som Arvids och Roberts irrfärder över öknen och Karl Oskars räddningsinsats då han slaktar oxen så att inte barnet ska frysa ihjäl och annat också. Men dessa longörer kan inte ses som nödvändiga då man här valt att koncentrera sig på det kvinnliga perspektivet. Man har också gjort en förändring av det religiösa inslaget. För vad jag minns så var det Danjel Andresson i Hans Alfredssons gestalt som utvandrade för att komma ifrån den religiösa trångsyntheten i Sverige. Men i den här versionen är det lutheraner som utvandrar och som i det nya landet står för trångsyntheten, medan Jackson och baptisterna står för den religiösa friheten. Den kvinnliga vänskapen betonas starkt. Kristina och Ulrika blir goda vänner efter att först ha varit i luven på varandra. Ulrika framstår som en stark och stolt kvinna med stark integritet. Kristina en tigrinna i förhållande till barnen. Nej, det är en mycket sevärd film.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0