En gulnad tidningsartikel

Bland gamla tidningsklipp hittar jag en gulnad tidningssida. Det är min studenuppsats från 1968, som renderade mig ett stort A, vilket gjorde att den publicerades i lokaltidningen tillsammans med ett foto. Jag ser blek och en smula tärd ut på fotot, inte så konstigt för den våren var jag i dåligt skick mentalt. Jag led av svår ångest och fick försöka överleva med valium i kroppen. Trots det lyckades jag tydligen få till uppsatsen så att den belönades med högsta betyg. "Hur kan världssvälten bekämpas" var titeln på uppsatsen. Den byggde på litteraturläsning av Georg Borgström, Hans Palmstierna, Rolf Edberg, Konrad Lorenz och kanske flera. Märkligt nog inte Rachel Carsons Tyst vår. Min svensklärare, salig i åminnelse, brukade ofta ge mig bra betyg på mina uppsatser. Undrar om han kände sig tvungen att ge bra omdöme även på studentuppsatsen, för så särskilt bra är den ju inte. Möjligen inledningen: "Hungerns rike är den största av alla riken och det växer oavlåtligt.." Miljöproblemen hade ju börjat uppmärksammas på 1960-talet efter Rachel Carsons banbrytande bok. Vad jag då inte visste var att Albert Viksten redan på 1950-talet satt fingret på dem i sin lilla bok Tankar vid en sjö. Sent på hösten 1967 hade jag drabbats av svår ångest på en engelskalektion. Jag visste inte vad det var och blev rädd för att dö, kunde knappt andas och hjärtat hamrade våldsamt i bröstet. Sedan upprepades det då jag skulle gå på bio med min blivande hustru och se Sound of music. Vi hamnade mitt i en bänkrad i den knökfulla biosalongen. Och det dröjde inte länge förrän jag kände mig instängd och ångesten tog över. Jag fick fly ut i friska luften på darriga ben, medan min fästmö besviket kom efter. Ja, så fortsatte eländet under några år. Det var väl först då vi fick barn och jag fick annat att tänka på som ångestattackerna började klinga av och jag kunde skippa medicinen. Där ser man vad en gulnad tidningsartikel kan ställa till med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0