Ölandsbron 50 år

Hörde på radion att Ölandsbron fyller 50 år. Ett minne dök upp. Då bron börjat byggas hade jag ett lärarvik. i Mönsterås inte så långt från brobygget. Morfar som då var 85 år hade läst om bygget i lokaltidningen och ville gärna se det. En söndag tog jag med honom i bilen och for ner till bron. Man hade knappt hunnit halvvägs med bron, men morfar var mycket imponerad. Efter ett tag suckade han och sa: jag får nog aldrig se när den är färdig, jag lever nog inte då. Jodå, sa jag optimistiskt det gör nog morfar och då ska vi åka över bron. Han skrattade och log i mjugg. Bron stod klar i september 1972 och då levde morfar fortfarande. Men han fick aldrig åka över den, för jag hade vägarna åt annat håll och var också småbarnsförälder. Att det inte blev av kan gräma mig än i denna dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0