Kattbesök

Idag kom katten Selma på besök. Det var ett bra tag sen, men kanske känner hon att det börjar våras. Nu dök hon upp med sina fina vita tassar och lät sig klappas med viss tvekan. Hennes bror Nisse var mera social, han kunde utan att tveka hoppa upp i knäet. Ja, Nisse var en otroligt sällskaplig katt, så det var mycket sorgligt då han blev överkörd på den livligt trafikerade vägen som skär genom byn. 50 kilometer gäller visserligen, men det är få som håller den hastigheten. Vi har försökt få hit polisen med fartkameror, men utan resultat. Först ska det väl hända en olycka, fast att djur dör räknas väl inte förstås. Då jag efter någon timme gick ut till logen för att hämta några verktyg, så dök Selmas huvud upp på loftet. Hon hade smitit in på logen och tagit sig upp på loftet, men nu kunde hon inte komma ner. Det var lite för högt för att hon skulle våga hoppa. Jag försökte få tag i henne, men hon sprattlade sig loss. Först då min fru tog tag om henne mer resolut så fick vi ner henne. Resultatet för hustrun blev dessvärre en reva i jackan. Tydligen hade Selma fått nog av logvistelsen för strax därefter lomade hon iväg mot hemmet ett stenkast bort. Hon följde diket och kikade ibland upp över vägkanten och lyssnade. Jag stod och höll andan för vad som kunde hända för trafiken flöt på från bägge håll. Men till slut lyckades hon hitta en plats och korsa vägen på och jag kunde andas ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0