Nuläge

Nu går sommaren över i högsommar, även om vädret vi haft i flera veckor i juni kan liknas vid högsommarväder. Men att det börjar bli högsommar ser man bland annat på växterna i dikeskanten om man orkar ta en promenad på gamla landsvägen. Nu frodas älggräs, renfana, rallarros, rölleka och tistlar, växter som är utmärkande för den här årstiden. Högsommaren märks också på trädens dova mörka grönska, som kan stämma till melankoli. Fågellivet är också på sparlåga, bara sånglärkan orkar bedriva sin solosång från ovan. Sädesärlan visar sig förstås då och då på gräsmattan i sitt insektssök, då den gör små lustiga ruscher. Skatorna hörs också av ibland med sitt kraxande när en katt stryker förbi på tomten. Linné var kallsinnig mot sommaren skriver Gunnar Brusewitz i sin essäbok Solvarvets tecken, månadsrapporter från naturen. Våren var hans tid, då allt skapades på nytt, vilket passade hans kynne. Sommaren innebär även mognadstid. Nu går mycket i blom och grönsaker och bär laddas med energi. I vårt land ser lök och morötter att arta sig bra och snart kan jag skörda den första kålrabbin. Sockerärtor och bondbönor kommer strax efter. På grund av en enveten yrsel en månad så har jag inte kunnat utföra så mycket trädgårdsarbete. Jag fick till och med besöka Akuten i åtta timmar för besvären. Man gjorde neurologiska undersökningar för att utesluta något allvarligt och sen fick jag åka hem med diagnosen kristallsjuka, vilket skulle gå över. Det gjorde det dock inte på en gång, utan jag vinglade fortsatt omkring som en drucken eller en nyss ilandstigen sjöman. Vi försökte oss på en del övningar som vi sett på nätet och det blev lite bättre. Värst var det om morgnarna när jag skulle stiga upp, under dagen blev det bättre. Nu verkar det som om det går åt rätt håll och jag är bättre, men helt borta är det inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0